Gulik w trasie...GULIK - blog rowerowy

informacje

Batonik

wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy gulik.bikestats.pl

linki

Arłamów - Grąziowa - Trójca

Sobota, 6 lipca 2013 | dodano:06.07.2013
km:110.18 czas:05:37km/h:19.62
Pr. maks.:60.70Podjazdy:mRower:Kross City Rider
Trasa: Przemyśl - Nechrybka - Hermanowice - Kupiatycze - Młodowice - Kłokowice - Aksmanice - Koniusza - Gruszowa - Makowa - Arłamów - Grąziowa - Trójca - Posada Rybotycka - Rybotycze - Huwniki - Nowe Sady - Sierakośce - Aksmanice - Fredropol - Pikulice - Przemyśl.

Sobotni, wakacyjny dzień. Jak go spędzić, żeby był udany i długo się go wspominało? Wybrać się na wycieczkę z PTTK odział w Przemyślu!
Zbiórka 8.15 pod pomnikiem Orląt Przemyskich. Na strat przyjechało 17 kolarzy amatorów, ale profesjonalistów w spędzaniu wolnego czasu. Wycieczkę prowadził Pan Janek, który dbał o bezpieczeństwo i organizację przejazdu.

Cel: Grąziowa- dawna miejscowość ukraińska, a po Akcji Wisła zamieszkała przez greckich emigrantów politycznych; Trójca- dawny Ośrodek Malarstwa Ikon i ośrodek rządowy z czasów PRL - teraz ośrodek myśliwski.

Trasa wiodła przez urocze i piękne okolice Pogórza Przemyskiego. Tempo ściśle turystyczne, ok 25km/h na płaskich odcinkach. Zmęczyć się nie było jak mimo, że trasa liczyło ponad 100 km:) Najwięcej do pieca dawało słonko, które poprzez małe obłoczki smażyło dość intensywnie... W takim aromacie słonecznej aury jechaliśmy 3/4 trasy (na powrocie popadało).

Zbióreczka © gulik

Jedziemy powoli, ale do przodku:) © gulik

Małe atrakcje w Kupiatyczach:) © gulik

Drewniana cerkiew greckokatolicka, filialna, p.w. Złożenia Szat Matki Bożej w Koniuszy z 1901 roku. Remontowana w latach 1972 – 1975. Podczas II wojny światowej Niemcy zabrali cerkiewny dzwon. Wyposażenie wnętrza wywieziono po wojnie do Składnicy Ikon w Łańcucie. W okresie od 1947 do 1966 roku była wykorzystywana przez wiernych rzymskokatolickich. Następnie zamknięta. Po ponownym otwarciu i odnowieniu poświęcono ją w 1975 roku. Obecnie pełni funkcję kościoła filialnego p.w. św. Izydora. [Cerkiewka jest filią parafii Narodzenia NMP w Kormanicach- stąd często błędy w nazewnictwie pod jakim jest wezwaniem.] Wyposażenie nie zachowało się. Obiekt jest konstrukcji zrębowej, orientowany, zewnętrznie dwudzielny, z ażurowym przedsionkiem od zachodu. Całość kryta dwuspadowym dachem kalenicowym zwieńczonym baniastą wieżyczką. Przed cerkwią szkieletowa dzwonnica drewniana. Zbudowana po 1918, remontowana w 1966 r.
Cerkiew z Koniuszy © gulik

Wnętrze świątyni © gulik

Pamiątkowe zdjęcie pod rozłożystą lipą obok kapliczki pańszczyźnianej w Gruszowej © gulik

Nasza wycieczka zawitała do Makowej - małej wioseczki na trasie do Arłamowa. We wsi przed wojną znaczny odsetek mieszkańców stanowili Niemcy. W 1878/1879 zbudowano tu drewnianą cerkiew greckokatolicką pw. Jana Chrzciciela. Została zniszczona po wojnie.
Most na Wiarze w Makowej i kościół p.w. Zesłania Ducha Świętego © gulik

Po prawej potok Turnica, który malowniczo wije się pomiędzy zabudowaniami Makowej © gulik

W Arłamowie cosik buduja... hotel jest na razie nieczynny © gulik

Pamiątkowe zdjęcie i zaraz w drogę © gulik

Grąziowa City © gulik

Zabudowa w Grąziowej © gulik

Drewniana chatka:) © gulik
Tu wszystko jest napisane:P © gulik

W Grąziowej rosnie dziki barszcz- strasznie parzy skórę © gulik

Coś tu jeszcze jeździ © gulik

A my dalej sobie jedziemy:) © gulik

Przeprawa przez mostek na Wiarze © gulik

Proszę o uśmiech:) © gulik

Nasza wycieczka dojechała do Trójcy- nieistniejącej już wsi położonej nad Wiarem i jego dopływem Jamninką. Praktycznie przez cały okres istnienia, wioska zamieszkana była przez grekokatolików.
Jak podaje ciocia Wiki: "We wsi znajdowała się drewniana Cerkiew Świętej Trójcy, zbudowana w roku 1763, odnowiona w roku 1937. Cerkiew została zniszczona przez wojsko w 1972 r. Po wojnie cała ludność została wysiedlona w ramach akcji "Wisła". Teren dawnej wsi został włączony do rządowego kompleksu Ośrodka Rady Ministrów w Arłamowie. Pozostałością po nim są cztery drewniane wille w stylu zakopiańskim, staw rybny, przekaźnik telewizyjny oraz pozostałości wojskowego gospodarstwa rolnego."
Chatka dla ochroniarzy, czyli niedźwiedzi:) © gulik

Willa A © gulik

Willa B © gulik

Widoki spod ośrodka myśliwskiego © gulik

Zakole Wiaru pod Rybotyczami © gulik

Kopki siana tuż przed Rybotyczami © gulik

Trzeba się schłodzić:) Idziemy do wodospadu © gulik

Pamiątkowe zdjęcie pod wodospadem nieopodal Rybotycz © gulik

Mały ciek wodny- nie znam nazwy, ale jest dopływem Wiaru © gulik

Przez mieszkańców wodospad nazywany jest Skałą Machunika od dawnego właściciela tych terenów © gulik

Zabudowa małomiasteczkowa Rybotycz z z XIX wieku © gulik

Stary młyn w Nowych Sadach- ma ponad 200 lat!!!!!! © gulik

Młyn zamknięty jest od 1997 roku. Na razie trwają prace remontowe i wkrótce ma wznowić działalność. Młyn napędzany jest siłą wody z Wiaru, ale posiada te silnik olejowy do napędu mechanicznego w przypadku niskiego poziomu rzeki.