Gulik w trasie...GULIK - blog rowerowy

informacje

Batonik

wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy gulik.bikestats.pl

linki

Trochę chmur, trochę słońca...

Wtorek, 17 lipca 2012 | dodano:17.07.2012
km:52.60 czas:02:45km/h:19.13
Pr. maks.:57.10Podjazdy:mRower:Kross City Rider
"... coś z początku, coś z końca. Trochę pieprzu, ciut mięty, część dróg prostych część krętych. Ciut poezji, ciut prozy, troch plew, troch ziarna, taka miość idealna." Michał Bajor - Miłość idealna

Do Prałkowiec jechałem w kropiącym deszczyku. Już miałem ochotę wrócić do domu, ale jak już wyciągnąłem rower... to zrobię zaplanowaną trasę jak należy! Nie zrobiłem, ale tam gdzie się zakręciłem też było syto, bo czasem świeciło słońce, albo chmurzyło się nieziemsko i mocno wiało:D

W Prałkowcach- [w latach 1977-81 zwano Nadsanie], znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Zbaraskiej. Świątynia została ufundowana w 1842 przez Eustachego Drużbackiego, w miejscu starszej, drewnianej cerkwi, która spłonęła w 1840. Po wysiedleniu ludności ukraińskiej w latach 1945-1947 została przejęta przez Kościół rzymskokatolicki. W latach 60. XX wieku została wyremontowana. Współcześnie kościół należy do księży michalitów.
Sanktuarium Matki Bożej Zbaraskiej w Prałkowcach z zabytkową zwonnicą © gulik

Historia tego obrazu rozpoczyna się w XVI wieku w Zbarażu. Stanowi kopię wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej. Zanim przybył do Prałkowiec w 1972 r., wcześniej w 1946 r. OO. Bernardyni przywieźli go do klasztoru w Leżajsku. Autor dzieła jest nieznany, choć przypuszcza się, że malarz wywodził się ze szkoły krakowskiej. Jego fundatorem był Janusz Zbaraski, właściciel Zbaraża. Malowany jest techniką olejną na ręcznie wyklepywanej miedzianej blasze. Reprodukcja Madonny Częstochowskiej znajdująca się w Prałkowcach pod Przemyślem różni się szczegółami. Zatroskane twarze Matki Boskiej i Dzieciątka są jaśniejsze. Brak cięć na obliczu Maryi. Przed obrazem modlili się królowie Polski: Jan Kazimierz, Michał Korybut Wiśniowiecki, Jan II Sobieski, książęta Zbarascy, Wiśniowieccy, Tyszkowscy, Potoccy, Zamojscy. Od 1972 roku Obraz znajduje się w Prałkowcach. Na ścianie frontowej kościoła ułożona została mozaika w barwach narodowych. Na jej tle znajduje się m.in. dziesięć orłów nawiązujących do różnych epok historycznych. Przy tabernakulum stoi srebrny kielich z grudką ziemi ze Zbaraża, z którego spływa biało-czerwona wstęga.
Obraz Matki Bożej Zbaraskiej © gulik

Fort GW VII "Prałkowce" - Zbudowany w latach 1881-1887, rozbudowany w 1914. Został wysadzony w powietrze w 1915, po II oblężeniu Twierdzy Przemyśl. Został częściowo rozebrany w latach 1920-1930. Niektóre betonowe elementy mogą zawalić się w każdej chwili więc zwiedzanie jest niebezpieczne.
Nienajlepszy wjazd do fortu Prałkowce... © gulik

Jednak z kilku bram prowadzących na dziedziniec fortu © gulik

Ambona- służy do strzelania... © gulik

... fotek:) © gulik

Droga lasem z Prałkowiec do Zalesia © gulik

Jak wyjeżdża się z Lasu Czerwin to wpada się na Zaleską Górę (403m), z której rozpościerają się przepiękne widoki!
Panorama Zalesia z Zaleskiej Góry (403m) © gulik

Po drugie stronie asfaltowej drogi, która przecina Zalesie na dwie części, wije się droga do szczytu Grabówka - 396m. Stamtąd idzie gruntowa droga przechodząca w polną, którą można dojechać do Rokszyc.
Droga prowadżaca z drugi szczyt w Zalesiu- Grabówkę (396m) © gulik

Miejsce mojego odopczynku a zarazem pstrykania fotek:) © gulik

Scieżka z Zalesia © gulik

Zjazd do Zalesia © gulik

Piękny kontrast zieleni z ponurością chmur... © gulik

W Zalesiu przebiłem koło:( Kara za jazdę do bezdrożach i kamieniach musi być... Ale pouczony nie tak dawnym spacerem 10 km z flakiem do domu, przygotowałem się na nowe wyzwania. Jadąc dziś przez miasto kupiłem nowiuśką dętkę i przydała się jak znalazł:):) A to miejsce serwisowe- kapliczka w Olszanach a w niej obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej- taki sam jak na Kalwarii Pacławskiej!!!